Kvinna

Konsten att vara kvinna recension

Kaila 3 comments

Rebecca , 28 november Hon framhåller Lady Gaga som en sann feminist. Jag förstår. Fler böcker inom Memoarer. Hur blir man kvinna — och hur klarar man sedan av det?

Konsten att vara kvinna recension [PUNIQRANDLINE-(au-dating-names.txt)

Det hindrar inte hennes jobbar-hippie — i England vet de att sådana finns — till farsa från att leva ut sin medelålderskris genom att dra till London och parkera sig i hennes soffa med en påse marijuana på obestämd tid. Själv festar Johanna hårt med kompisarna men ingen blir bakis, för de är unga och fulla av konsten att vara kvinna recension och sig själva.

Romanens utvecklingslinje leder dock Johanna till den dyrköpta insikten, att hur tuff en tjej än är så blir hon aldrig en av grabbarna. Moran försvarar hennes rätt till detta in i kaklet, och rasar mot den allmänna bristen på omsorg om ­eller ens intresse för kvinnors förskolan vänner, njutning och männi­skovärde.

Caitlin Moran är stor medial kändis i Storbritannien — hon medverkar i tv, skriver i The Times, är flitig twittrare och har mottagit en rad viktiga priser. Till skillnad från många brittiska mediepersoner har hon inte studerat vid universitet. Hon undervisades i hemmet i en trångbodd familj, som bestod av en avdankad rockmusiker, en hippie och åtta barn.

Som åring vann hon sin första litterära tävling och tre år senare började hon som journalist på musiktidningen Melody Maker. Än så länge är hon föga känd i Sverige — i denna tidnings spalter har dock Andres Lokko flera gånger entusiastiskt rekommenderat henne.

THAI MASSAGE ARUSHA

Skulle vi välja kläder som vi trivs i, kanske vi skulle åstadkomma så mycket mer, säger hon. Offentliga kvinnor bedöms många gånger i pressen efter sin klädsel och hårstil, i andra hand kommer prestation och budskap.

Denna regel gäller inte för män. Visst är det en underlig värld vi lever i. Caitlin Moran vill också värna om rätten till säker, legal abort och hon skriver utlämnande om sitt eget beslut att göra abort eftersom hon inte ville ha ett tredje barn. Hon tvekade aldrig och ångrar sig inte. Kvinnor som gör abort ska inte skuldbeläggas. Allt som allt är den en glättig bok trots allvarliga frågor.

Vi får även följa Caitlin tillsammans med Lady Gaga på en sexklubb. Hon framhåller Lady Gaga som en sann feminist. Det är en bok som får läsaren att ibland höja ögonbrynen och ibland igenkännande dra på smilbanden. Och till kvinnor som tvekar eller säger sig inte vara feminist har hon ett test, som först får mig att gapskratta men sedan inse hur genialt konsten att vara kvinna recension är:.

KVINNLIGA OCH MANLIGA EGENSKAPER

Boken vänder sig inte enbart till kvinnor. Jag tror att många män kan ha stor behållning av den och man behöver verkligen inte vara kvinna för att vara feminist. Anmäl textfel. Ange kod: play Fler böcker inom Memoarer. Du kanske gillar. Allt jag fått lära mig Tara Westover Inbunden.

Dagens Nyheter

Mina hjältinnor : eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket Samantha Ellis Inbunden. Utvägen : dagarna på Orkney Amy Liptrot Inbunden.

Har jag en dålig dag kanske någon dör Christian Unge Pocket. Hit med flaskan! Gangsterprinsessan Helen Stommel Olsson Pocket.

TED FÖR KÄRLEKENS SKULL SWESUB

Ibland mår jag inte så bra Therése Lindgren Inbunden. Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran. Pocket Svenska, Spara som favorit. Skickas inom vardagar. Fri frakt inom Sverige över kr för privatpersoner. Finns även som. Laddas ned direkt. Det har aldrig varit lättare att vara kvinna. Vi har rösträtt och p-piller och vi har inte blivit brända som häxor sedan talet. Men det återstår några små frågor Varför måste vi ta bort allt hår på kroppen?

Varför är bh:n så obekväm? Och varför frågar alla när man ska skaffa barn? Boken börjar på Caitlin Morans bedrövliga årsdag hon väger 80 kilo, har inga vänner och pojkar kastar grus efter henne och fortsätter genom tonårstiden, till arbetsplatser och strippklubbar, genom kärlek, övervikt, abort, shopping och moderskap. Det är som att få förtroenden från en god vän - ocensurerat, ärligt och konsten att vara kvinna recension roligt. Konsten att vara kvinna feber temperatur kvinna ett självbiografiskt, feministiskt manifest.

Passar bra ihop. Köp båda 2 för kr.

Lina lever med autism - "Är fullständigt utmattande" - Nyhetsmorgon (TV4)